Araklı- Uğrak–Bayburt yolunun öyküsü


Yük.Harita Mühendisi Hüseyin Karaosmanoğlu, durmaz gelirdi yıllar
öncesinde..elinde bir takım dilekçelerle, oturur konuşurduk. “sende yazsana,
belki yaparız şu yolu” der, sitem ederdi. “yaz derdi” ya, “tamam” der gönlünü
alırdık, ama fırsatını bulup, öyle ses getirici bir gündem yapamazdık. Yolun
öneminden söz eder, elindeki yazışmaları koyardı ortaya, “bak yine mahkemeyle
engellemişler” der, sonra da karşı tarafta yer alan savunlardan da bir kaç belge
gösterir, bir soluk rahatlıkta çaylarımızı içerdik. Tam bir “yılan hikayesi”
işte.. Araklı’da o dönemlerin önde gelen isimleriyle yaptığı görüşmeleri,
“tamamdır, bu sefer kesin olacak” sevincini dillendirirdi. İller Bankası’nda
görev yapıyordu o zamanlar. Eğer, Yolları yapan kurum İller bankası olsaydı,
kesin yaptırmıştı bu yolu Karaosmanoğlu..(HÜSEYİN KARAOSMANOĞLU 25.01.2009
tarihinde Zigana Dağındaki çığ felaketi sonucunda yaşamını yitirmiştir.
Ailesine, sevenlerine ve tüm meslektaşlarımıza başsağlığı dileriz.Harita ve
Kadastro Mühendisleri Odası)

 Amacı, yaşarken Araklı- Dağbaşı- Uğrak – Bayburt karayolunun bir an önce
yapılmış halini görebilmekti. Hani denir ya “kablumbağa hızı” diye bir tabir,
tam da sanki bu yol için söylenmiş  gibidir adeta.Az gitmemişimdir bu yolu, adım
adım hemde..Akşamları, Ağanas, Bifara, Golaşa, Toroslu, çatak, pazarcık veya
salmangas hanlarında kalarak iki günde yürür, yaylaya
varırdık. Düşünsenize,  1964 yılında proğrama alınıyor. Proje, harita, etüt
derken yapımına 1990 yılında başlanıyor yol inşaatına ve 2007’de tamlanması
hedefleniyor. Topu topu 104 kilometrelik bir yol. Yani Bayburt’u sahile, denize
bağlayacak olan bu yol, şimdilerde 187 kilometrelik Bayburt- Gümüşhane- Trabzon
olarak var aslında ama nerden bakılırsa bir saat zaman farkı var. onun için
Araklı-Dağbaşı- Uğrak- Bayburt yolu için şimdilerde yeniden bir heves ve heyecan
doğmuş Bayburt’un Sivil Toplum Örgütleri’nde ve Araklı Belediyesi’nde..

 Aslında 1964 yılında proğrama alındığı halde, DPT Raporlarında “3/A
karakteristik” kategorisinde 1990- 2007 yılları arasında bu yol için öngörülen
yatırım miktarı 33 bin 990 lira. Şu anda da devam eden yol yapım çalışmalarında
bir haylı da yol katedildi ama şimdiki Hükümet’in sözcülerinin ifadelerine
bakıldığında örneğin, “onların başlattığı projeleri biz bitiriyoruz” gibi, o
zaman insan ister istemez 1990 yılından bugüne yapılmamış, yapılamayan bu yolun
şimdiye bitirilmiş olması gerekmezmiy di? Şimdi bana “siyaset yapıyorsun?”
diyenleriniz olabilir ama öyle değil, bu işin siyasetle alakası yok. Ama ne var,
evet gerçekten yuılan hikayesine dönmüş Araklı- Dağbaşı- Uğrak- Bayburt yolunda
işler, eskisinden çok daha hızla ve güzellikte yapılıyor. DPT kayıtlarında bitiş
tarihi olarak 2007 denmiş olmasına rağmen hala yolun tamamındaki hamyol
çalışması bitilmiş değil. Fakat, 2280 rakımlı Salmangas geçidine ramak kaldı
denilebilir. Zaten yolun en zor olan kısmı da burasıydı. Yani zor olan kısımlar
aşılması yakındır.

 Tabi yol güzel yapılınca o yolun  yaz-kış her mevsimde sürekli açık
tutulabilmesi ve tabiki yolun, yapılan yatırımları karşılaması gerekir. Aslında
yolun uzun süre yapılmamış olmasının temelinde, bölgeden sürekli dışarıya
verilen göçlerin büyük etkisi oldu. Nüfüs yoğunluğuna vurulduğu zaman Türkiye’de
en yüksek maliyetli yol yapımının Doğu ..…………….yazının
devamı için tıklayınız

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: